تفاوت ساتنا و پایا

تفاوت ساتنا و پایا چیست؟

تفاوت ساتنا و پایا چیست؟حجم تراکنش های مالی در سطح کشور روزانه بسیار زیاد است و متاسفانه یکی از معضلاتی که دغدغه ذهنی بسیاری از افراد است محدودیت تراکنش برای عملیات بانکی کارت به کارت است. اما یکی از روش هایی که به وسیله آن می توانید مبلغ زیادی را جا به جا نمایید عبارتند از پایا یا ساتنا کردن مبلغ مورد نظر به حساب طرف مقابلتان است.اما تفاوت های پایا و ساتنا در چیست؟ چه زمان باید از پایا و چه زمان باید از ساتنا استفاده کرد؟ تمام این موراد و نکاتی بیشتر را در این مطلب برای شما بیان خواهیم کرد. پیش از آن که به بررسی تفاوت ساتنا و پایا به پردازیم بد نیست در مورد انواع روش های انتقال وجه بدانید.

۵ روش برای انتقال وجه و محدودیت های آن ها

۵ روشی که با استفاده از آن می توانید انتقال وجه انجام دهید به شرح زیر هستند:

  • اپلیکیشن های پرداخت بانکی  (دارای محدودیت برای انتقال وجه و معمولا انتقال وجه با این اپلیکیشن ها تا سقف ۳ میلیون تومان هست)
  • موبایل بانک و اینترنت بانک (سقف انتقال وجه در این روش ۱۰ میلیون تومان است هر چند این مبلغ با توجه به قوانین بانکی در مورد حسابی که باز کردید می تواند بیشتر یا کمتر باشد)
    توجه: برای استفاده از سرویس های موبایل بانک یا اینترنت بانک باید به یکی از شعب بانکی که دارای حساب هستید مراجعه نمایید و درخواست فعال سازی این موراد را نماییدک.
  • استفاده از دستگاه های ATM یا همان خودپردازهای بانکی (این روش نیز مانند روش اول با محدودیت انتقال وجه ۳ ملیونی همراه است.)
    توجه: همچنین شما می توانید اگر فرصت کافی برای مراجعه حضوری به خودپردازها یا شعب بانکی دارید با پر کردن فرم و پروسه های اداری آن هر مبلغی را که بخواهید بدون هیچ محدودیت به سایر حساب ها یا حساب خود واریز کنید.
ساتنا چیست

ساتنا چیست؟

در راستای فرهنگ سازی دولت برای استفاده از اینترنت بانک و همراه بانک ها در سال گذشته بخشنامه ای مبنی بر افزایش کارمزدهای بانکی مطرح شد.

ساتنا در حقیقت سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی است که در سال ۱۳۸۵ برای انتقال مبالغ متفاوت را بدون هیچ محدودیتی و بدون کارمزد مطرح شد.

مدت زمان واریز ساتنا

مدت زمان عملیات ساتنا بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه متغییر است که در زمان کاری بانک ها انجام می شود و در غیر این صورت به روز کاری بعد موکول می شود. (توجه داشته باشید ساعت کاری بانک ها از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۳ و پنجشنبه ها از ساعت ۸ تا ۱۲ است)

نکته: پیشنهاد می کنیم حتما این فرایند را ابتدای صبح انجام دهید تا با مشکل مواجه نشوید و پرداختی های شما در زمان مقرر و بدون هیچ مشکلی انجام شود.

همچنین شما هر چه ساتنا داشته باشید در یک روز به ترتیب به حساب شما واریز خواهند شد و محدودیتی در دریافت پول از طریق ساتنا نخواهید داشت. این سیستم پرطرفدار بدون هیچ کارمزدی در سریع ترین زمان ممکن نیاز شما را برطرف می کند.

محدودیت انتقال ساتنا

به طور کلی ساتنا یا حواله ساتنا از حداقل مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان مورد استفاده قرار می گیرد که همین مورد می تواند محدودیت های انتقالات بانکی را تا حد زیادی بر طرف کند.

پایا چیست

پایا چیست؟

پایا که کاربردی همچون ساتنا دارد برای انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر در همان بانک یا بانکی دیگر انجام می شود. پایا به شما کمک می کند تا مبالغی را از حساب خود به حساب سایرین حواله نمایید. این سیستم الکترونیکی برای افراد حقیقی و حقوقی کاربرد دارد.

شما می توانید در سامانه پایا، شماره کارت مشتریان، حقوق کارمندان و… را تعریف کنید و با استفاده از این سرویس تمام مبالغ را در زمان مورد نظرتان و با وجه های متفاوت و مورد نظرتان واریز نمایید.

همچنین بخوانید: اصطلاحات بانکی

مدت زمان واریز پایا

مدت زمان حواله پایا روزانه 3 بار است به این معنی که مبلغ مورد نظر شما در زمان های مختلف و خورد خورد به حساب فرد مورد نظرتان واریز می شود.

مورد بالا علت محبوبیت حواله ساتنا نسبت به حواله پایا است چرا که سرعت ساتنا بالاتر است و بنابر این اگر می خواهید به یک حساب در طول روزها و ماه های آینده واریز کنید، از پایا استفاده کنید.

محدودیت انتقال پایا

انتقال وجه از طریق پایا از حداقل ۱ ریال و حداکثر 50,000,000 تومان است.

توجه: اگر حواله پایا انجام شود، هیچ راهی برای ابطال آن نیست بنابر این پیشنهاد می کنیم حتما قبل از کلیک بر روی دکمه انتقال، مشخصات شخص گیرنده را به صورت کامل و دقیق بررسی کنید چرا که در اینجا فقط شما مسئول هستید و بانک هیچ مسئولیتی در این زمینه بر عهده نمی گیرند.

تفاوت ساتنا و پایا

اکنون که با تفاوت پایا و ساتنا به طور کامل آشنا شدید و می دانید کدام گزینه برای چه موردی خوب است و کاربرد دارد بیایید یک جمع بندی مختصر در مورد تفاوت های این دو حواله بپردازیم.

  • حداقل مبلغ انتقال وجه از پایا ۱۵ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان است.
  • حداقل مبلغ انتقال وجه از ساتنا 50 میلیون تومان و حداکثر ۹۹.۹۹۹.۹۹۹ تومان است.
  • انتقال مبلغ در ساتنا سریع تر از پایا است.
  • پایا برای بلند مدت مناسب است.

فرم انتقال وجه ساتنا

برای انتقال وجه با روش ساتنا و پایا استفاده از همراه بانک هایی که قابلیت انتقال وجه از این طریق ها را دارند یک روش ساده برای این منظور است.

باید توجه داشته باشید برای انتقال وجه از طریق ساتنا شما نیاز به شماره شبای شخص گیرنده وجه دارید بنابر این باید قبل از هر عملی اقدام به دریافت شماره شبا نمایید. (برای دریافت شماره شبا سریع ترین راه استفاده از سایت های معتبری مثل شبایاب است.)

روش دیگر پایا یا ساتنا کردن مراجعه حضوری به بانک و درخواست فرم انتقال وجه پایا یا ساتنا است.

سخن پایانی

ساتنا و پایا خدماتی از بانکداری الکترونیک هستند که امکان واریز و انتقال وجه را از طریق اینترنت و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای مشتریان فراهم کرده اند. در این مطلب با تفاوت های پایا و ساتنا و محدودیت های هر یک برای انتقال وجه آشنا شدید. دانستید که ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آتی و پایا نیز به معنای سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی است.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید در این دو روش بر خلاف روش های سنتی سابق برای انتقال وجه شما نیاز به داشتن و دریافت شماره شبا بانکی دارید که از طریق شماره حساب یا شماره کارت می توانید به شماره شبای فرد گیرنده وجه دسترسی پیدا کنید.

19 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت ساتنا و پایا چیست؟»

  1. رایگانی برای تراکنش وجودنداره،،۱۳هزارتومان برای انتقال ساتنا وانتقال پایا ۲۵۰۰تومانه،

  2. سلام ، بستن حساب سپرده کوتاه مدت در یک بانک و واریز آن به بانک دیگر به سپرده گذاری کوتاه یا بلند مدت خود یا همسر توسط ساتنا یا پایا مشمول مالیات است ؟

  3. بادرود.
    راستش از حواله ساتنا و پایا وحشت دارم که به مشکل بخورم.
    چه خوب میشد سقف حواله کارت به کارت در موبایل بانک و ATM بالاتر میرفت کارمزدشان کمتر میشد.

    1. ترسی که شما از ساتنا و پایا دارین به خاطر حجم پول هست. وگرنه ۷۰یا ۸۰ میلیون پول رو اگر با عابر بانک هم بفرستین خیلی استرس زا هست‌‌ مخصوصا چند نفر پشت سرت واسادن هی غر میزنن نمیذارن صفرارو بشموری که اشتباه نشه

  4. هم ساتنا و هم پایا هر دو خیلی خوب هستن اگه پول داشته باشم از هر دو بهترن

    1. آواتار محمد ایمانی
      محمد ایمانی

      من یه مبلغی رو با پایا انتقال دادم تو کارت دیگر خودم چه وقت طول میکشه به حسابم بیاد برداشت کنم ؟چون اطلاعاتی نداشتم باید چکار کنم؟

  5. امروز من ۱۵۰میلیون تومان با ساتنا انتقال دادم ۳۰هزارتومان هزینه انتقال برداشت کرد.درصورتیکه شما می گویید حداکثر ۱۳ هزارتومان هزینه انتقال است .واقعا چرا؟؟؟؟

    1. ۱۵۰ میلیون انتقال دادی زورت نیومده برای کارمزد ناچیز اینجوری بهم ریختی واقعا ک

  6. حد اکثر ساتنا بیش از 50 ملیون هست نمیدونم چرا حداکثر و پایین ثبت کردید؟

  7. سلام چندین ساله که تو بانک ملت حساب دارم سه روزه میخام یک مبلغ زیر ۱۰۰ تومان را ساتنا کنم ، آخرش پیام میده که این سرویس فعال نیست ، یعنی چه ؟ آنوقت تو بانک انجام میدن با هزینه‌های بالا . که قبلا رایگان بود . لطفا راهنمایی منطقی . . .

  8. موازی کاری همیشه در همه بخش‌های کاری وجود دارد ساینا و پایا هم نمونه بارز این موازی کاری است. یک روش برای انتقال وجود داشته باشد و این همه پیچیدگی در امور بانکی به چه دلیلی است ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *