اصطلاحات بانکی

اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی

بسیاری از اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی هستند که در زمینه خدمات مالی و حساب‌ های بانکی هستند. اما بعضی از این اصطلاحات در زمینه شبکه پرداخت هستند که معمولاً مشتریان بانک‌ ها با آن ها آشنایی ندارند. ما در این نوشتار از سایت شبایاب، قصد داریم درباره این اصطلاحات صحبت کنیم.

پول الکترونیک

یکی از اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی پول الکترونیکی است که در بانکداری نوین زیاد از آن استفاده می ‌شود. درست است که پول الکترونیکی پول واقعی نیست، اما به نوعی یک اعتبار محسوب می ‌شود و در حساب مشتریان به صورت اعداد و ارقام قرار می ‌گیرد. مشتری می‌ تواند مانند پول واقعی از پول الکترونیک خود استفاده کند و کارت بانکی داشته باشد. بیشترین کاربرد پول ‌های الکترونیکی برای خرید های اینترنتی و خرید هایی است که با کارت ‌های بانکی انجام می ‌شود.

سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار

به نوعی از حساب‌ های بانکی که در تاریخ‌ های معینی قابل برداشت هستند، سپرده ‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار گفته می ‌شود. این سپرده ‌ها دارای دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت هستند و سود به آن ها تعلق می‌گیرد.

سپرده کوتاه مدت

حساب عادی یا همان حساب سپرده کوتاه مدت بانکی، دارای ویژگی ‌هایی مانند دریافت سود، امکان برداشت و واریز بدون محدودیت است. اما سودی که به این حساب تعلق می ‌گیرد، کمتر از سپرده ‌های طولانی مدت است. نرخ سود این گونه حساب‌ ها توسط بانک مرکزی و به صورت ماه شمار تعیین می ‌شود.

سپرده بلند مدت

اکثر افرادی که سرمایه ‌های خود را در بانک پس انداز می ‌کنند و به قصد دریافت سود این کار را انجام می ‌دهند، می ‌توانند در سود سرمایه‌گذاری بانک شریک شوند. ولی صاحبان حساب امکان برداشت وجه از حساب خود را نخواهند داشت و اگر این کار را انجام بدهند، سود حساب آن ها از بین می ‌رود.

banking idea

بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیکی به خدمات گسترده بانکی گفته می ‌شود که در تمام ساعات شبانه روز به صورت غیر حضوری در اختیار کاربران قرار داده می ‌شود. بعضی از این خدمات از طریق درگاه‌ هایی مانند تلفن ثابت، پایانه فروش، تلفن همراه یا اینترنت در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌ گیرند.

همچنین بخوانید: تفاوت ساتنا و پایا چیست؟

سپرده قرض الحسنه

افرادی که در بانک‌ های مختلف حساب باز می ‌کنند و پول خود را در بانک می ‌گذارند تا از پول آن ها در کار های عمرانی و صنایع مختلف استفاده شود، در واقع سپرده قرض الحسنه افتتاح نموده‌اند. به این حساب ‌ها سودی تعلق نمی ‌گیرد و دارای دو نوع مختلف هستند.

سپرده قرض الحسنه پس‌انداز

به این نوع از حساب ‌ها سودی تعلق نمی‌ گیرد و تنها برای اهداف خیرخواهانه و ارائه وام به افراد نیازمند، مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این حساب ‌ها معمولاً دارای قرعه‌کشی هستند و به صاحبان حساب‌ های برنده، جوایزی نیز اهدا می ‌شود.

سپرده قرض الحسنه جاری

حساب ‌های جاری که بدون دریافت هیچ گونه سودی افتتاح می ‌شوند، برای پرداخت وجه در زمان آینده مورد استفاده قرار می ‌گیرد. یعنی افرادی که بخواهند برای اشخاص حقیقی یا حقوقی چک صادر کنند، باید حتماً یک حساب قرض الحسنه جاری افتتاح کنند. امکان برداشت و واریز وجه به این حساب ‌ها از طریق کارت ‌های بانکی نیز وجود دارد.

تراکنش

 به کلیه فعالیت ‌هایی که در شبکه بانکی کشور انجام می ‌شود، تراکنش گفته می ‌شود. این تراکنش می ‌تواند شامل انتقال وجه، برداشت وجه یا خرید آنلاین از طریق اینترنت یا دستگاه ‌های کارتخوان باشد.

شبکه شتاب

 اگر با دستگاه‌ های خودپرداز، درگاه‌ های پرداخت و دستگاه ‌های کارت خوان کار کرده اید، بد نیست بدانید که همه آن ها به شبکه شتاب متصل هستند. وظیفه اصلی آن ها انتقال وجه و انجام تراکنش ‌های بانکی است.

اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی

درگاه پرداخت

به راه های ارتباطی که برای انجام تراکنش‌ های آنلاین بانک‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد و بیشتر در فروشگاه ‌های اینترنتی کاربران از آن استفاده می ‌کنند، درگاه پرداخت گفته می ‌شود. اگر تا به حال از یک سایت اینترنتی خرید کرده باشید، احتمالاً با درگاه پرداخت آن فروشگاه آشنایی پیدا کرده‌اید و می ‌دانید که این درگاه ‌ها دارای امنیت و اعتبار بالایی هستند.

شبا

شماره شبا یا همان شناسه بانکی ایرانی که در نظام بانکداری نوین کاربرد های زیادی دارد، جهت یکپارچه نمودن حساب ‌های بانکی مشتریان ساخته شده است و در حال حاضر برای نقل و انتقال ‌های مالی با مبالغ سنگین از آن استفاده می ‌شود.

برای دریافت شماره شبا بانکی خود یا دیگران می توانید در هر لحظه و هر زمان با مراجعه به سایت شبایاب شماره شبای مورد نظر خود را دریافت کنید یا اقدام به تبدیل شماره کارت یا شماره حساب به شماره شبا نمایید.

کارت خوان

دستگاه کارتخوان که همه ما با آن آشنایی داریم به عنوان یک دستگاه الکترونیکی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و خدمات بانکی را خیلی راحت برای مشتریان بانک انجام می‌ دهد. این دستگاه‌ ها که معمولاً در فروشگاه‌ ها برای نقل و انتقال پول مورد استفاده قرار می ‌گیرند، از طریق دستگاه‌ های کارتخوان که با نام پایانه فروش هم شناخته می ‌شوند، انجام می پذیرند. از طریق آن ها می ‌توان برای تلفن همراه اعتبار خرید، موجودی حساب گرفت و انتقال وجه انجام داد.

سامانه ساتنا

نام دیگر سامانه ساتنا سامانه تسویه ناخالص آنی است. این سامانه که توانسته با کاهش دادن کارمزد انتقال وجه و افزایش سقف انتقال بین کاربران محبوبیت زیادی به دست بیاورد، بر پایه شماره شبا فعالیت می ‌کند. افرادی که از این سامانه استفاده کنند، می ‌توانند به صورت فوری مبالغی بیش از ۱۵ میلیون تومان و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را به حساب دیگران واریز کنند.

 سامانه پایا

سامانه پایا نیز یکی از روش ‌های پرداخت بین بانکی است که توانسته جایگزین روش کارت به کارت شود. این سامانه نیز برای پرداخت اقساط یا پرداخت حقوق و حق اشتراک کاربرد زیادی دارد. سامانه پایا نیز بر پایه شبا فعالیت می ‌کند و به کاربران اجازه می ‌دهد تا روزانه ۵۰ میلیون تومان را به حساب دیگران واریز کنند.

سامانه چکاوک

سامانه چکاوک که کاربرد درون بانکی دارد، برای انتقال وجه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این سامانه وظیفه جابجایی و نقل و انتقال چک‌ های بانکی به صورت الکترونیکی را به عهده دارد. به این صورت که اگر شخصی بخواهد از طریق چک بدهی خود را پرداخت کند، می ‌تواند به شعب بانک مراجعه نماید و با اسکن چک، تصویر آن را به همراه شماره حساب و سایر اطلاعات مورد نیاز به حساب بانک مقصد ارسال کند. در بانک مقصد نیز پس از کنترل موجودی، مبلغ مورد نظر به حساب مشتری واریز می‌ گردد.

کلام آخر

اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی بسیار زیاد هستند. اما ما در سایت شبایاب تنها به چند نمونه از آن ها اشاره کردیم. در صورتی که برای دریافت شماره شبا نیاز به نرم‌افزار های آنلاین اینترنتی دارید، می ‌توانید از خدمات سایت شبایاب استفاده کنید. به این ترتیب می ‌توانید شماره حساب یا شماره کارت بانکی خود را به شناسه شبا تبدیل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *