انتقال وجه با شماره شبا

انتقال وجه با شماره شبا چقدر طول می کشد؟

یکی از روش های انتقال وجه به حساب های دیگر چه بانکی چه بین بانکی استفاده از شماره شبا است. اما انتقال وجه با شماره شبا چقدر طول می کشد و چه تفاوتی بین روش های مختلف انتقال وجه وجود دارد؟ در این مطلب تمام این موراد را برای شما زیر ذره بین می بریم تا اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه بدست آورید.

شبا چیست؟

شماره حساب بانکی ایرانیان که طور مختصر IBAN  نامیده می شود، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب های بانکی است.

شماره شبا فرمت های متفاوتی در کشورهای مختلف دارد که از این کد در دنیا برای واریز پول با واحد یورو و برای بانک های کشوهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما شماره شبا در ایران برای انتقال وجه بین بانکی و بین المللی استفاده می شود.

چرا انتقال وجه با شماره شبا؟

معمولا دلیل اصلی استفاده از شماره شبا برای انتقال وجه به حساب های دیگر نداشتن محدودیت است. انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر یا از کارتی به کارت دیگر محدودیت های زیادی دارد و همین موضوع علت محبوبیت اصلی استفاده از شماره شبا است. هر چند نکته مهم در اینجا این است که شبا نوعی شناسه بانکی است نه پروتکلی برای پرداخت.

نحوه دریافت شماره شبا

هر شماره حساب بانکی یک شماره شبا دارد که قابلیت تبدیل به شماره شبا را دارد. برخی از بانک ها قابلیت تبدیل کارت به شبا را نیز برای کاربران خود فراهم کرده اند. شما به راحتی با مراجعه به خودپردازها یا بانک ها و یا استفاده از سایت های معتبری مثل شبدایاب می توانید در سریع ترین زمان ممکن شماره شبای هر کارتی را که نیاز دارید در کسری از ثانیه بدست آورید.

زمان انتقال وجه با شماره شبا

تنها برای ساتنا و یا پایا کردن وجه مورد نظرتان نیاز به داشتن شماره شبا دارید و در روش های سنتی نیازی به داشتن شماره شبا برای انتقال وجه نیستید.

اما اکنون برای اینکه به پاسخ سوال خود پیرامون زمان انتقال وجه با شماره شبا برسید باید در مورد هر یک از روش های ساتنا و پایا که نیاز به شماره شبا برای انتقال وجه دارند بدانید. پس با ادامه این مطلب هرماه ما باشید.

زمان انتقال وجه با شماره شبا

زمان لازم برای انتقال وجه از طریق پایا

در حال حاضر انتقال وجه پایا در بازه های زمانی ۴ الی ۶ بامداد،‌۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح، ۱۴ الی ۱۵:۳۰ ظهر و ۱۸ الی ۲۰ غروب انجام می گیرد، بنابراین انتقال وجه با سامانه پایا ممکن است تا ۱۲ ساعت زمانبر باشد. همچنین انتقال وجه پایا، تنها در روزهای کاری انجام می شود و این انتقال وجه پایا، در روزهای کاری ۴ مرتبه در بازه های زمانی که بیان کردیم انجام می گیرد و در روزهای غیر کاری تنها یک مرتبه در ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ انجام می گیرد.

زمان لازم برای انتقال وجه از طریق ساتنا

در سامانه ساتنا مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب های هستند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه مبالغ بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال به حساب خود یا دیگران اقدام کنند. در حال حاضر زمان لازم برای انتقال وجه با استفاده در سامانه ساتنا بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه متفاوت است.
مبادلات مالی انجام شده از طریق سامانه ساتنا آنی، قطعی، نهایی و برگشت­ ناپذیر است، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد.

اگر مانده کافی برای انجام تسویه نباشد مبادلات تا تأمین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار می ماند و در صورت عدم تأمین نقدینگی، درخواست ها ابطال و برگشت می خورند.

سقف انتقال وجه با شماره شبا

اما سقف انتقال وجه در سامانه های ساتنا و پایا که با استفاده از شماره شبا هستند متفاوتند که در ادامه به بررسی هر یک از ان ها خواهیم پرداخت.

سقف انتقال وجه در سامانه پایا

در روش پایا مبلغ قابل تراکنش و جا به جایی حداقلی ندارد و‌ برای مبالغ پایین با تکرار بیشتر استفاده می ‌شود. برای ثبت حواله پایا ۳ روش وجود دارد:

  • اینترنت بانک: حداکثر مبلغ هر حواله پایا با این روش ۱ میلیارد ریال است.
  • موبایل بانک: با استفاده از موبایل بانک هم می‌ توانید حواله پایا ثبت کنید. توجه داشته باشید حداکثر مبلغ قابل انتقال با این روش ۱ میلیارد ریال است.
  • شعبه بانک: در این روش حداکثر مبلغ قابل انتقال ۱ میلیارد ریال است.
سقف انتقال وجه در سامانه پایا

سقف انتقال وجه در سامانه ساتنا

برای انجام ساتنا ۲ روش وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • اینترنت بانک: در روش می ‌توانید در روز مبالغ با حداقل ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر ۱ میلیارد ریال  را از طریق ساتنا جا به‌ جا نمایید هر چند سقف این مبلغ با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال است.
    برای افزایش سقف انتقال وجه در روش ساتنا، باید به نزدیک ترین شعبه بانک مورد نظر مراجعه کنید. توجه داشته باشید برای انجام تراکنش‌ با مبلغ بیشتر از سقف و با استفاده از ساتنا، باید به صورت حضوری به شعبه بانک مراجعه نمایید.
  • شعبه بانک در این روش سقف مبلغ انتقال وجه نامحدود است. نکته ای که در این ورش وجود دارد این است  که جا به ‌جایی مبالغ بیشتر از ۲ میلیارد ریال، مستلزم ارائه مستندات و مدارک لازم مبنی بر وقوع یک معامله یا یک رویداد مالی به شعبه بانک است.

سخن پایانی

در این مطلب با مدت زمان انتقال وجه با شماره شبا در روش های مختلف ساتنا و پایا آشنا شدید. همچنین بد نیست بدانید  مدت زمان وصول چک بین بانکی ، در هر روز کاری ، تا ساعت 13 است. ایا شما هم تجربه انتقال وجه با این روش را داشته اید لطفا دیدگاه ها و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان شبایاب به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

انتقال وجه با شماره شبا چقدر طول می کشد؟

پاسخ این  سوال بسته به نوع حواله پایا یا ساتنا که برای انتقال وجه انتخاب کرده اید متفاوت است. در این مطلب به زمان مورد نیاز برای هر یک پرداخته ایم.

زمان لازم برای انتقال وجه از طریق پایا چقدر است؟

در حال حاضر انتقال وجه پایا در بازه های زمانی ۴ الی ۶ بامداد،‌۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح، ۱۴ الی ۱۵:۳۰ ظهر و ۱۸ الی ۲۰ غروب انجام می گیرد، بنابراین انتقال وجه با سامانه پایا ممکن است تا ۱۲ ساعت زمانبر باشد.

83 دیدگاه دربارهٔ «انتقال وجه با شماره شبا چقدر طول می کشد؟»

  1. آواتار فخرالدین
    فخرالدین

    سلام وقت بخیر آیا انتقال وجه ازطریق سانتا بیش از بیست ساعت طول کشیده

  2. بالاخره با این همه توضیحات نفهمیدیم مدت زمان وصول چک از طریق شبا چقدر است، نامه نگاری نمیخاد که‌.

    1. سلام همراه گرامی
      مدت زمان وصول چک بین بانکی ، در هر روز کاری ، تا ساعت 13 است

  3. چرا همیشه انتقال شبا برای شخصی،ساعت 2ظهر ب بعد میشینه ب حساب طرف؟!
    اگه سرعت انتقال از مزایای شبا ست تو کشور ما بی تاثیر چون هرزمانی انتقال بدی دو ب بعد رو حال و کیف و پایان کار بانک ها انجامش میدن….!!!!!😕🤔🙄😅

  4. سلام بنده ساعت۱۱صبح از بانک پاسارگاد ۳۰۰م تومان شباکردم به حساب بانک سپه
    چه ساعتی پول به حساب سپه میشینه؟؟؟ مرسی

      1. سلام خسته نباشید
        ۶تومن زدن ب حسابم از شبا پایا ۲۸ساعته نیومده
        بعد من اتباع اصلا بحساب م میاد یا نه ؟؟

        1. سلام همراه گرامی تا ۴۸ ساعت صبر کنید اگر به حساب شما نیامد از طریق بانک با همراه داشتن شماره پیگیری بررسی بفرمایید

    1. سلام ۶۰میلیون ب حسابم شبا کردن چند ساعت طول میکشه بحساب بشینه الان دو روزه نیومده پنج شنبه انتقال دادن احتمالا شنبه بیاد ؟؟

        1. سلام همراه گرامی از طریق شماره پیگیری به بانک مراجعه کنید و پیگیری کنید شاید واریز نشده و پیامک جعلی واریز را دارید یا در تراکنش شما اختلال ایجاد شده و کلا واریز انجام نشده

    1. سلام همراه گرامی گاهی ممکنه بیشتر زمان ببره برای اطمینان با بانک تماس بگیرید

  5. آواتار سيد عوض علي كاظمي
    سيد عوض علي كاظمي

    از حساب صادرات به تجارت بعد از چند ساعت شبا پول واریز می‌شود؟
    در مواردی پول واریز نشده به حساب صاحبش برگشته.

  6. سلام ،برای من از دیشب ساعت ۲ ،مبلغ ۵ تومن شبا کردن،رسید هم برام فرستاد،اما تا الان ۹ شب نیومد، ممکن مبلغ رو برگردونن به حساب خودشون؟

    1. سلام و عرض ادب
      امکانش هست ولی به طور کلی توجه داشته باشید که در روزهای تعطیل تاریخ و زمان واریز متفاوت از روزهای معمول هفته هست

  7. سلام خسته نباشید من جای ده تومن صد تومن کیف پول رو شارژ کردم آیا ممکنه باقیشو برگردونید؟

  8. سلام ..ببخشید ساعت ۴و نیم بعدازظهر ب حسابم از طریق شبا ۲۰میلیون تومن پول واریز کردن فیششم برام فرستادن …خواستم ببینم کی این پول ب حسابم واریز میشه ؟ ممنون میشم خیلی!

    1. آواتار پرستو صادقی
      پرستو صادقی

      سلام وقت بخبر دیشب ساعت ۲۳ ۲۳ میلیون بحساب شبای ملی خودم واریز شده عکس فیش واریز هم فرستادند گفتند تا ۲۴ ساعت بعد میشینه بحساب از طریق بانک قرض الحسنه مهرایران ولی هنوز نیمده بحساب
      دومی هم ۲۴۷۰۰۰۰۰۰۰۰از طریق بانک صادرات بود اینو گفتند ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت
      احتمالش هست برگرده بحساب خودشون

      1. سلام همراه گرامی از طریق شماره پیگیری به بانک مراجعه کنید و پیگیری کنید شاید زمان بیشتری ببرد واریز البته برخی اوقات امکان جعل پیامک واریزی و ارسال عکسی با عنوان پیامک واریزی نمایند که جعلی است

  9. سلام خسته نباشید،امروز ساعت ۱۵:۲۴ مبلغ ۱میلیون و ۱۰۰ هزار از طریق شبا واریز کردم ولی هنوز بهشون نرفته،چقد طول میکشه؟

  10. آواتار محمد علی علی زاده
    محمد علی علی زاده

    سلام من دیروز ساعت ۱۸:۳۰ از حسابم بانک صادرات به شبا بانک کشاورزی واریز کردم ولی تا حالا نیامده
    چکار کنم!؟

    1. دوست عزیز. اگر تا ساعت 19 امروز به حساب مدنظر واریز نشد با شماره پشتیبانی بانکتون تماس بگیرید و پیگیری کنید.

  11. سلام.دیروز ساعت ۱۱، 500میلیون تومان به حسابم ساتنا شده.رسیدهم فرستادند.اما هنوز نرسیده.معمولا ساتنا چقدرزمان میبره؟

    1. دوست عزیز دیروز چون تعطیل بوده . در روزهای تعطیل واریز ساتنا انجام نمیشه . تا ساعت 19 امروز صبر کنید اگر واریز نشد، با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید یا حساب خودتون رو چک کنید

    2. آواتار کرامت الله قاسمی
      کرامت الله قاسمی

      من هشتاد میلیون با بایا شبا کردم از بانک کشاورزی به مهر ایران کی بحسابم میشینه لطفا راهنمایی کید.

      1. سلام. بستگی به واریز شما داره. معمولا 24 ساعت زمان بر هست. در روزهای تعطیل ممکن است تا 48 ساعت هم زمان ببرد.

    1. سلام . امروز تا ساعت 19 صبر کنید اگر واریز به حسابتون انجام نشد. با واریز کننده تماس بگیرید یا با پشتیبانی بانک تون تماس بگیرید.

  12. آواتار رضا عباسی
    رضا عباسی

    سلام وقت بخیر من دیروز پایا انجام دادم هنوز به پول به اون حساب مقصد نرفته چکار باید انجام بدم

  13. سلام و عرض خسته نباشید بعداظهر پنجشنبه ۹۵ میلیون از بانک مهر به بانک ملی شبا کردن ولی هنوز به حسابم واریز نشده میشه بگین کی میشینه حساب

  14. سلام چهار شنبه ساعت پنج بعداز ظهر 8میلیون برام شبا کردن الان هم پنجشنبه هس هنوز برام نیومده چه مشکلی داره لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام همراه گرامی از طریق شماره پیگیری به بانک مراجعه نمایید و موضوع را پیگیری کنید معمولا باید بین ۲۴ ساعت در روزهای کاری واریزی انجام شود

  15. آواتار علی عباسی
    علی عباسی

    سلام امشب ساعت ۱۹:۵۰ دقیقه مبلغ ۶۰میلیون برام شبا کردن و رسید فرستادن ولی هنوز نیومده مشخص نیست تا چه ساعتی میاد ؟

    1. سلام همراه گرامی ۲۴ ساعت صبر کنید و در صورتی که تراکنش انجام نشد به بانک مراجعه کنید و از طریق شماره پیگیری بررسی کنید تراکنش انجام شده را . معمولا در روزهای کاری تا ۲۴ ساعت و در ایام تعطیل تا ۴۸ ساعت پرداخت انجام می شود.

  16. سلام ساعت ۱۱ صبح ۳۰ میلیون به حسابم شبا شده ولی هنوز رو حسازم نیست

    1. سلام همراه گرامی از طریق شماره پیگیری به بانک مراجعه کنید و پیگیری کنید البته معمولا باید ۲۴ ساعت صبر کنید و اگه روز تعطیل بوده ۴۸ ساعت

  17. درود،از طریق پل (پرداخت لحظه ای) سامانه بام بانک ملی مبلغی انتقال دادم به حساب دیگه‌م در بانک ملت ولی الان ۲۴ساعته نیومده به حساب.
    در صورتیکه گفتن مثل پایا و ساتنا نیست و آنی و در تمام ۲۴ساعت و حتی روزهای تعطیل هم پول رو میشه در لحظه جابجا کرد.
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام همراه گرامی گاهی در سیستم های پرداختی اختلال به وجومد میاد باید از طریق خود بانک پیگیری کنید

  18. سلام ده میلیون به حسابم شبا کردن ولی پنج میلیون واریز شد امکان چند قسمت واریز شدن هم هست

    1. سلام همراه گرامی نه چنین امکانی وجود ندارد احتمالا این وجه از سمت فردی دیگر برای شما واریز شده

    1. سلام همراه گرامی روند اداری و حجم بیشتر انتقال وجه و تراکنش باعث این موضوع میشه

  19. سلام خسته نباشید
    ۶تومن زدن ب حسابم از شبا پایا ۲۸ساعته نیومده
    بعد من اتباع اصلا بحساب م میاد یا نه ؟؟

  20. آواتار هادی ولی خانی
    هادی ولی خانی

    سلام .پنجشنبه ساعت ۸ شب برام ۲۰ میلیون با شبا زدن ولی امروز جمعه هنوز نیومده‌ . کی این پول بحسابم میشینه

  21. سلام ۴۰۰ میل تومان برام ساتنا کردن ولی بیشتر از ۲۴ ساعت گذشته هنوز به حسابم نیومده ممکنه مشکلی داشته باشه؟

  22. سلام مبلغ ۱۶۰۰000 رو امروز پنجشنبه صبح شبا کردن به کارتم هنوز پول واریز نشده چقدر طول میکشه؟؟

    1. سلام. فاطمه خانم. واریزی های روز پنج شنبه تا ساعت 13:45 ظهر انجام میشه اگر در این تاریخ انجام نشده، به روز بعد کاری یعنی شنبه موکول می شود.

  23. سلام وقتتون بخیر
    بنده معامله ای انجام دادم و مبلغ ۳۸ م قرار بود دیروز صبح ساعت ۱۱ واریز بشه ولی هنوز نشده و گوشی شخص مقابل خاموش هست و کد پیگیری رو وارد میکنیم خطا ارسال میشه

    ایا امکانش هست رسید جعلی بوده باشه ؟
    چطور میشه پیگیری کرد و طرفو پیدا کرد؟؟
    لطفا کمکم کنید

    1. سلام و عرض ادب از طریق شماره تلفن تنها راهی هست که دارید باید شکایت کنید که اطلاعات صاحب گوشی را بهتون بدن احتمال این موضوع هست که رسید جعلی بوده باشه اما تا ۴۸ ساعت صبر کنید اگه پول واریز نشد برید شکایت کنید که بتونید به مشخصات صاحب خط دسترسی داشته باشید

  24. اگر کسی پول به حساب شبا انتقال بده،آیا میتونه شاکی بشه و یا به هر طریقی درخواست برگشت پول رو بده!؟

  25. سلام
    پنجشنبه ساعت ۴/۵ برام شبا کردند،امروز جمعه ساعت ۱ظهره هنوز نیومده کی میشینه تو حسابم؟
    ممنون

  26. سلام و درود
    دیروز پنجشنبه ساعت ۸ شب برام ۱۰ م شبا زدن از حساب طرف برداشت شد ولی امروز جمعه هس هیچی برام واریز نشده ،شنبه برام واریز میشه یعنی حتما ؟!

    1. سلام همراه گرامی زمان پایا و ساتنا در روزهای تعطیل کمی متفاوت هست تا شنبه صبر کنید اگه واریز نشد یکشنبه با شماره پیگیری به بانک مراجعه نمایید

  27. سلام یکشنبه مورخ 1402/08/21 مبلغی را از بانک صادرات به بانک سپه از طریق شماره شبا پایا کردم 1 ساعت هست که هنوز به حسابم نیومده…
    کی میاد به حسابم

    1. سلام و عرض ادب بعد از گذشت ۲۴ ساعت در صورت واریز نشدن وجه با شماره پیگیری به بانک مورد نظر برای پیگیری مراجعه نمایید

  28. کار من انلاین است و حقوق و دستمزد هم از طریق ربات پرداخت میکنند
    دستمزد من را ربات حساب کرده و اونو شبا کردن بیشتر از ۴۸ ساعت میگذره اما ب حساب من واریز نشده
    حساب بلو بانک دارم
    اونا میگن واریز کردیم بانک صورت حساب میگیرم واریز نشده
    چی کار باید کنم

  29. آواتار ارز دیجیتال
    ارز دیجیتال

    واقعا مسخره بازیه. خب مگه این انتقالا دیجیتالی نیست پس چرا اینقدر طول میدنش. ظاهرا کامپیوتر روزای تعطیل با خانوادش میره تفریح که تو روز تعطیل فقط یبار انتقال انجام میده

  30. سلام دیروز ظهر ساعت 1/5 مبلغ 100 میلیون پایا شده به حساب سپه با همراه بانک ولی هنوز بحساب من نیومده چرا

  31. سلام ببخشید دیروز مبلغ ۱۵ تومن از طریق شبا به حساب من واریز کردن تا الان نیومده به حساب تو همراه بام هم چیزی نشون نمیده باید چیکار کنم.راهنمایی میکنید

  32. سلام در ساعت اداری از بانک ملی روز پنجشنبه به حسابم در بانک ملی پول واریز شده، و بهم پول گفتن از طریق پایا پول انتقال یافته، کارمند گفت واریز کردیم، ولی الان که شب پنجشنبه شب است فعلا هیچی واریز نشده؟ امکان داره جمعه واریز بشه یا نه شنبه واریز میشه؟
    سپاس از توضیحتون

  33. سلام و عرض ادب
    ساعت انتقال شبا از مبدا هم مهم هست یا هر ساعت ک شبا کنیم انجام میگیره. چون بنده ۱۷ عصر شبا کردم اما پول از حسابم کم نشده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *