خالی کردن حساب با شماره شبا

آیا با شماره شبا می‌توان حساب را خالی کرد؟

آیا خالی کردن حساب با شماره شبا امکان پذیر است؟ شناسه شبا یک کد بین‌المللی است که کاربردهای زیادی در نظام بانکی دارد و از طریق آن می‌توان مبالغ بالای مالی را انتقال داد. این کد بین‌المللی که یک استاندارد برای شناسایی حساب‌های بانکی محسوب می‌شود، اولین بار برای یکسان‌سازی تمام شماره‌حساب‌های بانکی طراحی شد؛ اما امروزه کاربردهای بیشتری دارد و مزایای استفاده از آن باعث شده تا همه افراد به شماره شبا حساب خود نیاز پیدا کنند.

ازآنجاکه در مبادلات بانکی کاربرد شماره شبا انکارناپذیر است، آشنایی با روش‌های دریافت شماره شبا، مزایای شماره شبا و کاربردهای آن برای همه افرادی که در بانک‌های ایرانی حساب دارند، ضروری است.

برخی از افراد نگران این مسئله هستند که با در اختیار قرار دادن شماره شبا حساب خود، به افراد کلاه‌بردار این امکان را بدهند که حساب آن‌ها را خالی کنند. البته افراد سودجو و کلاه‌بردار امروزه با استفاده از روش‌های نوین اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند؛ اما خالی کردن حساب با شماره شبا کار دشواری است. چراکه امنیت شماره شبا بسیار بالا است. برای آشنایی با ویژگی‌های شماره شبا، کاربردهای آن و امنیت شماره شبا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خالی کردن حساب با شماره شبا

خالی کردن حساب با شماره شبا

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که برای انجام مبادلات بانکی، دریافت سود سهام عدالت، ثبت‌نام در بازار بورس، شماره شبا خود را در اختیار دیگران قرار داده‌اید و نگران خالی کردن حساب با شماره شبا هستید، بهتر است بدانید که شماره شبا امنیت بالایی دارد.

به همین خاطر نمی‌توان با استفاده از آن حساب بانکی را خالی کرد.

  • از جمله دلایلی که باعث امنیت بالای شماره شبا می‌شود این است که این شماره برای هر شماره حساب به صورت منحصر به فرد و یکتا طراحی شده است؛ بنابراین به هیچ وجه امکان وارد کردن اشتباه شماره شبا و بروز خطا، هنگام واریز وجه از طریق شماره شبا وجود ندارد.
  • همچنین هیچ دو شماره شبا مربوط به حساب‌های بانکی مانند یکدیگر نیستند. اگر چه شماره شبا کار نقل و انتقال وجه بین بانکی را آسان نموده است، اما کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم و همین امر هم باعث شده تا محبوبیت بالایی بین مشتریان بانک‌های ایرانی داشته باشد.

کاربردهای شماره شبا

هدف از طراحی و ایجاد شماره شبا، یکپارچه سازی سیستم های شماره گذاری حساب بانکی بود؛ اما ازآنجاکه می‌توان با این شماره سقف انتقال وجه بین بانکی را افزایش داد، در سال های اخیر استفاده از شماره شبا محبوبیت بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد.

  • در سال های اخیر که سهام عدالت آزادسازی شده، افرادی که می خواهند سود سهام عدالت را دریافت کنند، باید در سامانه سهام عدالت شماره شبا حساب خود را ثبت کنند.
  • برای ثبت نام در بازار بورس نیز دارا بودن شماره شبا الزامی است.
  • دریافت دستگاه پوز نیز به شماره شبا نیاز دارد.

پس از آشنایی با کاربردهای شماره شبا بهتر است با مزایای آن نیز آشنا شوید تا بدانید که امکان خالی کردن حساب با شماره شبا وجود ندارد.

کاربردهای شماره شبا

مزایای شماره شبا و بالا رفتن امنیت مبادلات بانکی

  • شناسه شبا دارای تمام اطلاعات یک حساب بانکی است؛ بنابراین اگر شما شماره شبا یک حساب را بدانید بدون در اختیار داشتن سایر اطلاعات می‌توانید از طریق آن به حساب شخصی پول واریز کنید یا با استفاده از شماره شبا پول دریافت کنید.

همین امر نیز باعث می‌شود تا صاحبان حساب‌های بانکی نگران این مسئله باشند که اگر شماره شبا حساب خود را در اختیار فردی قرار بدهند آن فرد بتواند از اطلاعات حساب سوء استفاده کرده و حساب آن ها را خالی کند.

البته این کار غیر ممکن است! چراکه استفاده از شماره شبا تنها از طریق اینترنت بانک و با داشتن رمز دوم امکان پذیر است و تا زمانی که شما رمز دوم حساب خود را در اختیار کسی قرار ندهید، هیچ کس نمی‌تواند از شماره شبا سوء استفاده کند.

اگر از طریق شعب بانک نیز برای انتقال وجه با شماره شبا استفاده کنید، بازهم امکان کلاه‌برداری و سوء استفاده وجود ندارد. چرا که تنها خود شما با ارائه کارت ملی می‌توانید در داخل شعب بانک از شماره شبا استفاده کنید؛ بنابراین امکان سوء استفاده از این شناسه وجود ندارد.

  • یکی دیگر از مزایای شماره شبا کاهش خطا هنگام انتقال وجه توسط متصدیان بانک و کاربران عادی است.

چراکه سیستم، به صورت خودکار در صورت وارد کردن شماره شبای اشتباه، پیام خطای ارسال می کند و جلوی انتقال وجه به حساب افراد ناشناس را می گیرد.

روش‌های محاسبه شبا

روش‌های دریافت شماره شبا بسیار گوناگون هستند. از مراجعه به شعب بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز گرفته تا استفاده از خدمات سایت های اینترنتی معتبر که شماره شبا را برای کاربران استعلام می‌گیرند از جمله شبایاب، همه جزوه روش‌های متعددی هستند که با استفاده از آن ها می‌توانید شماره شبا خودتان و افراد دیگر را نیز به دست بیاورید.

امنیت بالای شماره شبا باعث شده تا شما بتوانید از طریق شماره حساب یا شماره کارت دیگران، شماره شبای آن ها را به صورت اینترنتی استعلام بگیرید و بدون هیچ مشکلی برای انتقال وجه از آن استفاده کنید.

آیا خالی کردن حساب با شماره شبا امکان پذیر است؟

تا زمانی که شما رمز دوم حساب خود را در اختیار کسی قرار ندهید امکان سوءاستفاده از شماره شبا وجود ندارد.

آیا با شماره شبا می‌توان حساب را خالی کرد؟

خیر، ارائه شماره شبا به افراد دیگر هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *