سامانه ساتنا

سامانه ساتنا چیست؟

سامانه ساتنا چیست؟ روش‌های متعددی برای واریز وجه به‌حساب افراد دیگر وجود دارد. درگذشته از روش‌های حضوری مانند مراجعه به شعب بانک استفاده می‌شد، اما امروزه با پیشرفته‌ترین تکنولوژی و رایج شدن استفاده از فضای مجازی، انتقال وجه در داخل منزل و با استفاده از روش‌های سریع و ساده انجام می‌شود.

یکی از این روش‌های ساده و سریع روش کارت به کارت است، اما به خاطر محدودیتی که برای انتقال وجه دارد، کمتر موردتوجه افراد بازاری قرار می‌گیرد. چرا که این افراد مبالغ کلان مالی را به‌حساب دیگران انتقال می‌دهند؛ بنابراین روش‌های دیگری که بتواند جایگزین روش کارت به کارت شود و محدودیتی برای سقف انتقال وجه نداشته باشد، بیشتر به درد این افراد می‌خورد.

به همین خاطر سامانه‌های گوناگونی مانند حوالی ساتنا و پایا برای انتقال وجه طراحی‌شده است که سقف انتقال وجه را تا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داده است. یکی از این سامانه‌های انتقال وجه حواله ساتنا است.

کلمه ساتنا به چه معنی است؟

ساتنا یا همان سامانه تسویه ناخالص آنی، حواله انتقال وجه است که برای انجام نقل‌وانتقال‌های الکترونیکی بین مؤسسات مالی و بانک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. درگذشته از چک رمزدار بین‌بانکی برای انتقال پول استفاده می‌شد، اما امروزه حواله ساتنا جایگزین آن شده است.

تنها تفاوت سامانه ساتنا با چکه‌ای رمزدار بین‌بانکی عدم نیاز به کاغذبازی و مراجعه حضوری به شعب بانک است. چراکه با استفاده از سیستم ساتنا تمام مراحل انتقال وجه به‌صورت آنلاین و در مدت‌زمانی کوتاه انجام می‌شود.

سامانه ساتنا

شرایط انتقال پول در روش ساتنا

انتقال وجه در روش ساتنا با استفاده از شماره شبا انجام می‌شود. به همین خاطر نیاز است که اقدام به دریافت شماره شبا کنید. انتقال وجه با این سامانه نیز دارای شرایط و محدودیت‌هایی است که بایستی توسط مشتریان بانک‌های ایرانی موردتوجه قرار بگیرد. برای انجام انتقال وجه در روش ساتنا باید به موارد زیر توجه نمایید.

  • سامانه ساتنا نیازی به شماره‌حساب با شماره کارت ندارد و تنها اطلاعاتی که به آن نیاز دارید شماره شبا مربوط به‌حساب مقصد است.
  • برای استفاده از این سامانه نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا استفاده از دستگاه عابر بانک ندارد. چراکه به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود.
  • سقف انتقال وجه با استفاده از سامانه ساتنا از ۵۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است.
  • در روش حضوری انتقال وجه با سامانه ساتنا محدودیتی برای مبلغ انتقالی وجود ندارد و تنها محدودیتی که وجود دارد برای روش اینترنتی است.
  • کارمزد انتقال وجه با سامانه ساتنا نسبت به روش کارت به کارت بسیار کمتر است. چراکه تنها دوصدم % از مبلغ هر تراکنش و تا میزان ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.
  • برای انتقال وجه از طریق این سامانه از ساعت 8 صبح هر روز تا 14:30 دقیقه ظهر فرصت دارید. از شنبه تا پنجشنبه هر هفته نیز امکان واریز آنی در طول مدت نیم ساعت وجود دارد.
سامانه ساتنا

روش‌های انجام ساتنا

انتقال وجه با سامانه ساتنا به دو روش انجام می‌شود. یکی از این روش ها مراجعه حضوری به شعب بانک است و روش دیگر از طریق اینترنت بانک و به‌صورت آنلاین است. این روش برای انتقال وجه در مبالغ بالا کاربرد دارد و بسیاری از افراد از این سامانه برای انتقال وجه استفاده می کنند.

روش حضوری

در روش حضوری فردی که قصد دارد با سامانه ساتنا پول به‌حساب فرد دیگری واریز کند، باید شخصاً به شعبه بانک خود مراجعه کند و یک فرم را برای انتقال وجه با حواله ساتنا پر کند. تکمیل بخش های مختلف فرم انتقال وجه و ارائه مدارک هویتی هنگام انجام این کار ضروری است.

بد نیست بدانید که با مراجعه حضوری به شعب بانک هیچ محدودیتی برای انتقال وجه وجود نخواهد داشت. شما می توانید هر مبلغی که می خواهید را با استفاده از این روش در کوتاه ترین زمان ممکن و با پرداخت کارمزد های کم به‌حساب دیگران واریز نمایید.

سامانه ساتنا روش غیر حضوری

روش آنلاین

روش آنلاین و اینترنتی با استفاده از سامانه ساتنا روش غیر حضوری است. برای این روش مشتری بایستی اینترنت بانک خود را فعال کند و یک نام کاربری و رمز عبور داشته باشد. دریافت رمز عبور برای وارد شدن به این برنامه اینترنتی از طریق شعب بانک ضروری است.

پس از وارد کردن رمز ورود به اینترنت بانک فعال می‌شود و فرد مورد نظر می تواند مبلغ تعیین شده از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان را به‌حساب دیگران واریز نماید.

روش اینترنتی استفاده از سامانه ساتنا از نظر سقف مبلغ انتقال وجه دارای محدودیت است و همانطور که اشاره کردیم اگر با اینترنت بانک باشد تا ۱۰۰ میلیون تومان و اگر از طریق دستگاه رمز ساز این انتقال وجه صورت بگیرد، سقف مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

ساتنا چقدر طول می کشه؟

انتقال وجه با استفاده از حواله ساتنا در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. اگر پاسخگویی از بانک مقصد سریع باشد، واریز وجه معمولاً 20 دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد. به همین خاطر گفته می‌شود که مدت زمان انتقال وجه با حواله ساتنا به‌صورت آنی انجام می‌شود.

دریافت شماره شبا برای ساتنا

دریافت شماره شبا از سایت شبایاب یک روش سریع، کم هزینه و مطمئن است که از طریق اینترنتی انجام می‌شود. اگرچه روش‌های حضوری نیز برای دریافت شماره شبا وجود دارد اما بهتر از روش ‌های غیر حضوری کم هزینه و سریع استفاده کنید.

سایت شبایاب این امکان را فراهم آورده تا مشتریان تمام بانک‌های ایرانی از طریق اینترنت و با پرداخت هزینه بسیار کم شماره شبا صحیح و فعال خود را دریافت کنند. منوی سایت شبایاب به گونه‌ای طراحی‌شده که مشتریان بانک‌های مختلف می توانند از طریق وارد کردن شماره ۱۶ رقمی کارت یا شماره‌حساب به شماره شبا خود یا افراد دیگر دسترسی پیدا کنند.

به این صورت که اگر قبل از شماره کارت فردی را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر قصد انتقال وجه به شماره شبای این افراد را دارند می توانند وارد سایت شبایاب شوند و پس از وارد کردن شماره ۱۶ رقمی کارت این شماره را استعلام بگیرند. در نتیجه دیگر نیازی نیست که با فرد مورد نظر تماس بگیرند و شماره شبا را از او بگیرند. در سایت شبا یاب هزینه انجام هر تراکنش مبلغی بسیار ناچیز است و محاسبه شماره شبا به‌صورت آنلاین و در کوتاه ترین زمان ممکن کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود.

4 دیدگاه دربارهٔ «سامانه ساتنا چیست؟»

  1. آواتار ملک حسین محمدی
    ملک حسین محمدی

    آیامیتوان مبلغ۱۵۰میلیون تومان بصورت غیرحضوری موبایل ساتنا انجام دادممنونم

  2. آواتار حسین آقا قاسمی
    حسین آقا قاسمی

    سلام.سقف انتقال با ساتنا در روز و ماه از یک کد ملی چقدر است. آیا میتوان سقف را بالابرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *