امنیت شماره شبا

آیا دادن شماره شبا به دیگران خطرناک است؟

امنیت شماره کارت نسبت به امنیت شماره شبا اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا در بیشتر مواقع برای جا به جایی پول از این شماره استفاده می شود. دادن شماره شبا بانکی به دیگران برای انتقال وجه هیچ تهدیدی را متوجه حساب بانکی نخواهد کرد؛ البته در صورت قرار گرفتن اطلاعات شماره کارت در اختیار دیگران امکان برداشت پول از حساب و سوءاستفاده وجود دارد.

شماره شبا چیست؟

شماره شبا به صورت یک کد 24 رقمی است که تمام اطلاعات بانکی فرد در آن قرار داده شده است. از سه طریق شماره کارت، شماره شبا و شماره حساب امکان انتقال وجه وجود دارد.

در بین این سه گزینه شبا یک شماره دائمی است؛ در حالی که شماره حساب که از آن برای انتقال پول در سیستم داخلی بانک استفاده می شود و شماره کارت که دارای تاریخ انقضا است و باید هر چند سال یکبار کارت را تمدید کرد. می توان با استفاده از شماره حساب یا شماره کارت، شماره شبا خود را دریافت کنید و بسیاری از کارهای بانکی را از طریق این کد 24 رقمی انجام داد.

امنیت شماره شبا

مزایای استفاده از شماره شبا

همان طور که گفتیم شماره شبا دائمی است و یکی از ویژگی های مهم آن محسوب می شود؛ ولی مزایای دیگری برای این کد 24 رقمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم.

  • انتقال پول با شماره شبا به صرفه تر است
  • با استفاده از این کد 24 رقمی امکان انتقال مبالغ بیشتری وجود دارد
  • امنیت شماره شبا به دیگران نسبت به اطلاعات دیگر کارت
  • دادن شماره شبا بانکی به افراد برای انتقال وجه هیچ خطری ندارد

استاندارد تعریف شماره شبا چیست؟

زمانی که یک شماره باید در کل دنیا منحصربه فرد باشد باید برای تعریف آن استانداردهای جهانی استفاده شود. استاندارد و فرمت تعریف شده در سراسر دنیا برای IBAN  یا شماره شبا، ISO-13616 نامیده می شود؛ در ایران نیز بر همین اساس شماره شبای حساب های بانکی تعریف شده اند.

اجزا شماره شبا

اجزای شماره شبای بانکی

شماره شبا دارای اجزای مختلف و ساختار انگلیسی است؛ در سمت چپ این کد 2 حرف بزرگ انگلیسی و در ادامه آن 24 عدد وجود دارد. به این صورت شماره شبا بانکی منحصر به فرد برای هر مشتری ساخته می شود؛ در ادامه 26 کارکتر شماره شبا را رمزگشایی می کنیم.

  1. دو حرف بزرگ انگلیسی IR که نام اختصاری ایران است و در تمام شماره های شبای بانک های ایرانی یکسان می باشد.
  2. دو عدد اول این کد 24 رقمی، چک دیجیت یا ارقام کنترلی شناسه شبا نامیده می شوند.
  3. سه عدد بعدی معرف کد ثبت شده هر بانک است.
  4. سایر اعداد تا انتها، شماره حساب بانکی فرد می باشند.

نکته: هر شماره شبا فقط برای یک حساب بانکی و برای یک شخص است.

نکته: وجود صفر در بین اعداد نشان دهنده جای خالی است برای اینکه شماره شبا به صورت استاندارد 24 رقمی تعریف شود.

امنیت شماره شبا؛ آیا دادن شماره شبا به دیگران خطرناک است؟

همان طور که بیان شد دادن شماره شبا به دیگران مشکلی به وجود نمی آورد و هر فردی با داشتن شماره حساب شخص دیگری به راحتی می تواند از سایت بانک مورد نظر شماره شبا آن را دریافت کند. برخلاف شماره شبا که دادن آن به افراد مجاز و بی خطر است، ارائه اطلاعات کارت بانکی می تواند از نظر امنیتی بسیار خطرآفرین باشد؛ زیرا برای خرید اینترنتی می توان از شماره کارت استفاده کرد.

امنیت شماره شبا
امنیت شماره شبا

نکات مربوط به امنیـت شماره شبا
برای اینکه از شماره شبای خود به خوبی نگهداری کنید و جلو هر گونه کلاهبرداری و سوء استفاده از طریق شماره شبا را بگیرید باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • عدم مراجعه برای دریافت شماره شبا یک بانک به سایر بانک‌ها
  • دقت در ثبت شماره شبا مقصد در هنگام جابه‌جایی پول یا هر فعالیت بانکی دیگر؛ زیرا بانک ها برای جبران خسارت هیچ مسئولیتی را برعهده نخواهند گرفت.

کاربرد شماره شبا بانکی

طبق توضیحاتی که در مورد استاندارد ISO-13616 برای تعریف شماره شبا منحصربه فرد هر شخص در سراسر دنیا داده شد، یکی از کاربردهای مهم آن آسان و راحت کردن پردازش داده ها و پرداخت ها و برداشت ها در تعاملات بین المللی، محیط های مالی و بین صنایع مختلف است.

به عنوان مثال هدف از طراحی شبا پردازش اتوماتیک در عملیات انتقال الکترونیکی پول و استفاده از آن در دیگر ابزارهای مبادله مثل اسناد کاغذی تعهدات مالی می باشد.

جمع بندی

به طورکلی در دسترس قرار دادن اطلاعات بانکی می تواند خطر هک و کلاهبرداری از حساب بانکی را افزایش دهد؛ ولی در بین شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت، استفاده از شماره شبا و دادن آن به دیگران خطر کمتری دارد.

سوالات متداول

  • چگونه شماره شبا را پیدا کنیم؟
    با مراجعه به بانک یا خودپرداز به راحتی می توانید به شماره شبا دستیابی پیدا کنید البته بهترین روش استفاده از سایت های معتبری همانند شبایاب است که می توانید به راحتی و با کمترین هزینه زمانی و مالی این کار را انجام دهید.
  • روش های تبدیل شماره حساب به شماره شبا کدام اند؟
    روش های مختلفی برای تبدیل شماره حساب به شماره شبا وجود دارد این روش ها بر اساس الگوریتم های خاصی است البته انجام این تبدیل توسط شما سخت و زمان بر است و بهترین راه  استفاده از خدمات سایت های معتبر مثل شبایاب است.

3 دیدگاه دربارهٔ «آیا دادن شماره شبا به دیگران خطرناک است؟»

  1. اگر شخصی حرفه ای شماره حساب بانکی ما را به هر روشی به دست آورده باشد می تواند به راحتی از حساب ما پول بردارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *